گروه مهندسین مشاور برنامه ریزی و کنترل پروژه
انجام امور مربوط به برنامه ریزی و کنترل پروژه و ارائه طرح توجیهی
| ||
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان
تبادل
لینک هوشمند
لینک های مفید |
شرح مختصری بر پم باک : مقدمه : هر حرفه و پیشه ای معمولاً یکسری قوانینی داره که اون قوانین باعث میشه افراد اون حرفه در یک مسیر درست حرکت کنن به این قوانین استاندارد میگن.توجه کنین یک مسئله مهم اینه که استاندارد با آئین نامه و دستور العمل فرق داره در استاندارد افراد ملزم به رعایت همه موارد نیستن و بیشتر جنبه پیشنهادی داره ولی در آئین نامه ها و دستور العملها ملزم به رعایت تمامی قوانین هستیم. این گفتم که بدونین پم باک یک استاندارد نه یک دستورالعمل یا آئین نامه، یعنی ما پم باک رو میخونیم تا از مسیر کار برنامه ریزی و کنترل پروژه و تعالی اون مدیریت پروژه اطلاع کسب کنیم.پم باک یا همون Body of Knowledge (پیکره دانش مدیریت پروژه) در واقع استاندارد ها و اطلاعات کلی راجع به حرفه مدیریت پروژه ها میده و یک کارشناس برنامه ریزی و مدیر پروژه باید اونا رو بدونه.این به این معنی نیست که همه استاندارد رو مو به مو اجراء کنه و دونستن کلیات این استاندارد خیلی میتونه به یک برنامه ریز و مدیر پروژه کمک کنه. آخرین نسخه پم باک که توسط انجمن مدیریت پروژه امریکا تهیه شده (Project Management Institute)-PMI) نسخه چهارم هستش و مربوط به سال 2008 میلادیه.نسخه پنجم این کتاب هم تا چند ماه دیگه آماده میشه که بعید میدونم خیلی تفاوت کرده باشه. در حال حاضر نسخه چهارم این کتاب بیشتر مورد استفاده قرارمیگیره که البته ترجمه زیاد جالبی نداره وخیلی سنگین و سخت ترجمه شده.ترجمه کتاب حداقل حدود 600 صفحه هست که خلاصه اون رو که فکر میکنم برای علاقه مندا مفید هستش رو در چند صفحه آوردم. شرح مختصر : پم باک با تعریف پروژه آغاز میشه.اصولاً پروژه به مجوعه فعالیتهایی گفته میشه که برای تولید یک محصول یا یک خدمت به کار گرفته میشه. از خصوصیات اصلی یک پروژه اینه که تکرار پذیر نیست پروژه ای که در اون عملیات تکراری صورت میگیره پروژه نیست عملیات و مسئول اون هم مدیر پروژه نیست مدیر عملیاته.مثلاً فرایند تولید یک خودرو رو در نظر بگیرید مراحل احداث کارخانه و تولید خودرو (اولین بار)یک پروژه هست ولی تولید خودرو طی دوره عملیات محسوب میشه و قوانین پروژه دیگه راجب اون صادق نیست.مثلاً تولید خودرو جدید یک پروژه هست ولی هنگامیکه در خط تولید قرارگرفت عملیات محسوب میشه. مدیر یت پروژه ؟ به کارگیری دانش، مهارت ها و ابزار ها و روش هایی هستش که یک فرد (مدیر پروژه)بکار میگیره تا اهداف پروژه رو بتونه با اونا محقق کنه. این بدونید که مدیریت پروژه اصولاً به این خاطر انجامیشه که پروژه اولاً مطابق انتظار پیش برود(برنامه) و دوماً با حداقل منابع بهترین نتیجه رو کسب کنیم. پم باک به دو صورت استاندارد هاش رو توضیح میده : 1 - گروههای فرایندی پروژه.2- حوزه دانش مدیریت پروژه گروهای فرایندی یا همون چرخه حیات پروژه : چرخه حیات پروژه تشکیل شده از 1- مرحله شروع پروژه 2 - مراحل برنامه ریزی و اجراء پروژه 3- مرحله نظارت و کنترل پروژه 4- مرحله خاتمه و پایانی پروژه در مرحله شروع به شناسایی ذی نفعان یا منفعت بران پروژه و تهیه منشور پروژه می پردازیم.منشور پروژه سند مهمی هستش که با رسمیت یافتن اون پروژه آغاز میشه. نام - هدف - بودجه - مایل ستونها - و ... از جمله موارد تشکیل دهنده منشور پروژه هستن. شناسایی ذی نفعان پروژه از جمله کارهای مهمه یک مدیر پروژه موفق هستش که در بخش مدیریت ارتباطات پروژه توضیح خواهم داد. در مرحله برنامه ریزی و اجراء روش اجراء کار برنامه ریزی میشه که این کارو کارشناسای برنامه ریزی انجام میدن.نکته مهمی که پم باک خیلی رو اون تاکید داره اینه که به هیچ وجه نباید اجراء قبل از اینکه برنامه مدون و مورد تائید کارفرما تهیه شده آغاز شه. بنطر من در ایران این وظیقه مسئول برنامه ریزی و کنترل پروژه کارگاه هستش که همه سرپرستان کارگاه رو بهمراه مدیر دور هم جمع کنه و روش اجراء پروژه رو صورتجلسه کنه و به تائید همگان برسونه.بعد از تهیه برنامه مدون جلسات هفتگی برگزار کنه و فرایند کنترل رو انجام بده و هر جا مجبور بود برنامه رو با اجراء هماهنگ کنه.نکته ای که پم باک روی اون تاکید داره اینه که برنامه باید پویا باشه و مرتباً با اجراء تطبیق داده شه و هرجا نیاز بود برنامه رو با اجراء هماهنگ کنه. در مرحله نظارت و کنترل هم کار بهمین منوال هستش که در بالا گفتم یعنی جلسات هفتگی کنترل پروژه و به تبع اون صورتجلسات پیش بینی کار و تطبیق برنامه و اجراء. در مرحله خاتمه نیز فرایند های مربوط به فاز پایانی پروژه انجام میشه. در این مرحله امور مربوط به تحویل شدنی های پروژه انجام میشه(تحویل موقت) اما ساختار شکست دومی که پم باک مدیریت پروزه رو بر اساس اون توضیح داده به قرار زیر هستش: حوزه های دانش مدیریت پروژه: 1- حوزه مدیریت یکپارچگی پروژه 2- حوزه مدیریت گستره پروژه 3- حوزه مدیریت زمان پروژه 4- حوزه مدیریت هزینه پروژه 5- حوزه مدیریت کیفیت پروژه 6- حوزه مدیریت ریسک پروژه 7- حوزه مدیریت منابع انسانی پروژه 8-حوزه مدیریت ارتباطات پروژه 9- حوزه مدیریت تدارکات پروژه در ادامه شرح مختصری که به دردتون بخوره رو براتون آوردم. 1- حوزه مدیریت یکپارچگی پروژه : (Integration) از مشکلات تمام پروژه ها یکدست نبودن اون هستش.تمام فرایند های مربوط به چرخه حیات پروژه در حوزه این مدیریت قرارمیگیره.پروژه همیشه نیاز به یکپارچگی داره که مدیر پروژه باید اون رو بین تمامی واحدهای اجرایی و فنی و برنامه ریزی و .. پیاده کنه. 2- حوزه مدیریت گستره پروژه:(Scope) گستره پروژه همون جوریکه از نامش پیداست همه پروژه روشامل میشه همه پروژه یعنی چی؟ مثلاً یک پروژه ساختمانی رو در نظربگیرید که اسکلتش عوض میشه این یعنی گستره تغییر کرده.کلاً به مجموعه عناصر تشکیل دهنده پروژه که باعث تکمیل اون پروژه میشه گستره میگن.هر تغییری در فعالیتهای اصلی پروژه باعث ایجاد تغییر در گستره میشه.از بعد دیگه که نگاه کنیم گستره پروژه در کنار هزینه و زمان مثلث مدیریت پروژه رو در ابتدا تشکیل میدادن.که این مثلث با گذر زمان و اضافه شدن دیگر حوزه ها کامل تر شد و تا یک 9 ضلعی پیش رفت. ا نظرات شما عزیزان: [ چهار شنبه 12 مهر 1391برچسب:برنامه ریزی و کنترل پروژه, ] [ 8:49 ] [ مرتضی حبیبی ]
|
درباره وبلاگ به وبلاگ من خوش آمدید
آرشيو مطالب
لینک های مفید
امکانات وب |
[ طراح قالب : پیچک ] [ Weblog Themes By : Pichak.net ] |